Nettavisen Liernett ble utgitt av selskapet Liernett DA fra 1. januar 2003 til 31. desember 2012.

Liernetts rikholdige arkiv blir fra 2014 tilgjengeliggjort og driftet av Sylling Hardcode v/ Svend Asbjørn Sylling.

Redaktør:

Daglig leder:

Redaksjon og administrasjon:

longLasting: b5e1671956df1477bcd113ee423ccb95

Ei kvise i Drammens ansikt?

Ukens petit er skrevet av ordfører Ulla Nævestad, Sylling.

For de fleste liunger er Ulla er veldig kjent, men vi har følgende fakta:
Ulla ble varamedlem for Høyre til Lier kommunestyre i 1983, fast medlem i 1985. 1987 - Medlem av Formannskapet og Skolestyret 1987-1991. Varaordfører 1989-1991.Vararepresentant på Stortinget 1989-1993. Ordfører på heltid fra 1995. Bodd i Sylling siden 1975.

Ei kvise i Drammens ansikt?

For noen få år siden deltok jeg på en studiereise til Genova og La Specia, to vakre byer på nordvestkysten av Italia. Reisen var arrangert av Drammen havn og Lier industriterminal, og hensikten var å se nærmere på hvordan havneavsnittene i de to byene var plassert og organisert.

For meg ble turen en vekker. Genovas store havn hadde lagt sine havneavsnitt på en meget intelligent og riktig måte. Innerst ved bykjernen der folk bor var det laget plass for cruisebåter og store lystfartøy. Inn i mellom hvilte en og annen gammel, stolt ligurisk skonnert etter en seilas på det blå Middelhavet.

Langs kaiene kunne byens befolkning spasere og beundre båtene på nært hold, eller man kunne finne et vindusbord på en av de mange restaurantene og følge med på bryggeaktivitetene under et bedre måltid.

På en tur med Genova havns egen befaringsbåt kunne vi ved selvsyn se at nordover langs kystlinja fulgte de ulike havneavsnittene i tur og orden, sortert etter støynivå, visuell forurensning og funksjonell rasjonalitet. Aller lengst unna bykjernen, ute av syne for boligområdene lå havnas store containeravsnitt som håndterer mer enn 1,5 mill TEU pr. år.

I nabobyen La Specia  derimot, hadde man lagt containerhavna midt i byens ansikt.

På et svært område like utenfor byens boligstrøk sto svære stabler med containere. Disse ble oppbevart og håndtert til stor sjenanse for byens befolkning. I en samtale med byens ordfører fikk vi høre at det knapt gikk en dag uten at han mottok lite hyggelige henvendelser fra byens borgere om containerhavna. -The containers are a pustule in the face of our city,  -containerne er en kvise i vår bys ansikt, sa ordføreren. Kanskje ønsker Oslos politikere nå gjennom fjordbyvedtaket å klemme ut sin bys kvise?

Lier har sagt nei til å overta den.

Hva gjør Drammen?

Ullas første Petit kan du finne her.

Forrige artikkel:Nyttårshåp i et nytt landNeste artikkel:Seier på Ringerike
Kommentarer fra leserne til denne artikkelen
Søndag 13. november 2005 14:29: Jan A. Ødegård
Kviser og støy
Ordføreren i Lier vil ikke ha containerhavn og "mener" at dette blir som ei kvise i byens ansikt uten å si det rett ut. Men du verden å beskjeden hun er.
Det er vel greit å kalle en spade for en spade og ei containerhavn er som et "metallurgisk helvete" med lydbåren støy i en radius på flere kilometer. For de av oss som har sett og hørt ei containerhan i drift vet at dette kan sidestilles med psykisk tortur og fysik ubehag på mer enn en måte, dessuten beslaglegges mye havneareal, innkjøring/utkjøring og trafikkregulering. Det som hitsees av fordeler, er at det kan bli noen arbeidsplasser hvor arbeiderne pålegges å gå med øreklokker som beskyttere hele skiftet.
Det visuelle bør man ikke nevne, for stålkasser stablet i høyder er akkurat hva det er.
Hilsen en som bor i Nedre Eiker og heter Jan
Onsdag 23. november 2005 13:44: Knut E. Hennum
Ordføreren har selvsagt helt rett i at en støyende containerhavn må legges langt utenfor bykjernen. Oslo har forstått dette, og bygger nå en supermoderne containerhavn i ytre havnebasseng (Sjursøya) som kan håndtere all containertrafikk i Oslofjordområdet de neste 15-20 år. Selv er jeg opptatt av hele strandsonen fra Holmen/Brakerøya i Drammen til Engersand i Lier. Med en sykehusetablering på Gullaug kan dette området utvikles til å bli
svært attraktivt for nyetableringer innen arbeidsintensiv næring, kultur, bevertning, samt tilrettelagt for boliger, fjordparker.
Min drøm er at Lier og Drammen kan samarbeide om dette, uten at Drammen bør forsøke å flytte noen kommunegrenser!
Lier bør forøvrig også "trykke ut noen kviser" fra sine strandområder,
spesielt gjelder dette "skrapet til Teigen" og Tømmerterminalen.
Hvor var Liers politikere da de i 1999 stemte for at Teigen kunne etablere seg på Lierstranda? Bør man ikke forvente at politikerne også innehar et langsiktig perspektiv ved arealplanlegging?
Hvilken myndighet har Lier kommune til å bestemme over sine egne strandområder, hvis styreleder Johan Baumann i Drammen havn (også medlem av Drammen høyre!), fortsatt ønsker å disponere aralene til havneformål? Bør Lier i så fall trekke seg ut av det interkommunale havnesamarbeidet?
Jeg vet at dette er vanskelige prosesser, og Liers politikere fortjener iallefall ros for at de ønsker mer variert bruk av Liers strandområder.
Onsdag 23. november 2005 17:12: BJ
Er det forresten gjort noen vedtak på om Lierstranda skal være et industriområde eller om det skal være et "parkområde"? Hva sier kommuneplanene om dette?
Selv om det heter Lierstranda, så betyr vel ikke dette at det skal være strandområde?!
Ja til grønne Lier, men ikke for enhver pris! Enhver kommune har behov for andre arbeidsplasser enn det man har i tjenestesektoren og offentlig sektor.
Flere artikler

2024 Sylling Hardcode