Nettavisen Liernett ble utgitt av selskapet Liernett DA fra 1. januar 2003 til 31. desember 2012.

Liernetts rikholdige arkiv blir fra 2014 tilgjengeliggjort og driftet av Sylling Hardcode v/ Svend Asbjørn Sylling.

Redaktør:

Daglig leder:

Redaksjon og administrasjon:

longLasting: 7177266ba1a33b41f970f09751d86839

Krøderbanen og nogo attåt

Øyvind Melgaard (tv) og toradergruppa fra Lier har bidratt til fin stemning på veteranbanen i sommer.

Norges lengste museumsjernbane, Krøderbanen, hadde fullt tog sist søndag.  Cirka 100 personer satt nærmest andektige, da damplokomotivet gjorde klar for dagens tur fra Vikersund stasjon.

Skiltet ”Len dem ikke ut” på togvinduene ble til dels neglisjert i starten. Etter hvert vokste respekten for påbudet; toget passerte faretruende nær trær som har grodd godt i løpet av denne fuktige sommeren.
Kravet til komfort er lagt vekk denne søndagen. Oppholdet på trebenkene ble gjort så kort som mulig for de minste som fikk sanse oldeforeldrenes tid. Lukt, hørsel og syn og syn skjerpes. Gjennom de åpne vinduene kjennes dampen som siver bakover --

I svingene peker de minste på det svarte lokomotivet der framme. Akkurat som på barne-tv eller som i boka vi leser på senga. Livet er ei reise. Vi ristes og slenges litt hit og dit. Noen drister seg ut på perrongene på klasse 3-vognene. De største barna får aller nådigst få være med foreldre eller besteforeldre ut dit selv om skiltet der ute advarer om oppholdet der ute i friluft. Smijernsarbeid på perrongen registreres.
Lyden av klokker som varsler krysning med vei, vekker barndomsminner for en som vokste opp med forskjellige tog som passerte minst  et par ganger i timen. Planovergangene var ikke like sikre den gangen. Ingen bom gikk ned før togene passerte planovergangen. Siden klokken begynte å ringe ei stund før togene kom, ble det et gjort noen stunt på sykkel. Vi gadd ikke å vente på at toget kom. Vi syklet over. Det dieseldrevne ”Lyntoget”, NSB s ”flaggtog” på 1950-tallet, hadde en hastighet som var imponerende langs hovedbanene på strekningene Oslo-Bergen-Trondheim-Stavanger. Passerte vi planovergangen, da Lyntoget var i svingen hadde vi gjort dagens stunt.

Bilene står på rekke og rad på riksvei 280 og betrakter søndagens tog. Det er som på 17. mai, når bilisten må vente til toget har passert.
Det flagges på stasjonene Sysle, Snarum og Kløftefoss. En dugnadsarbeider vinker fornøyd tilbake til barna. Han er kanskje en av flere som er med på dugnadsarbeidet denne helga. Det går med både lørdag og søndag, sier Anders Linnerud som er guide på Krøderen.

I kupeen er det manuell lufting fra små luker der luftinntaket reguleres med ei snor nær taket og selvsagt strømmer det rikelig med luft gjennom de åpne vinduene. De små klaffbordene ved vinduene får stå oppe i dag til trillevogna kommer med forfriskninger. I gamle dager ble bordene lagt ned for at slitne og lange bein kunne legges på setet vis-à-vis.

Konduktøren blåser i fløyta og hopper på i fart. Det er akkurat som i gamle dager. Med langsom akselrasjon og oppbremsing var det fristene også for ungdommelig passasjerer å gjøre det samme. Å hoppe av ei stund før toget var stoppa var også en litt ungdommelig galskap. En gang på femtitallet hadde broren min gått av toget, da han registrerte at en pakke lå igjen på hylla. I fart kaste han seg inn på toget igjen, løp inn i kupeen og hentet pakken før han hoppe ut i snøen utenfor plattformen. Skjult av snøen like bortenfor landingsstedet, lå det noen lagrete jernbaneskinner –

Krøderen stasjon er det mat og drikke å få kjøpt. Toradergruppa spiller opp. I den gamle kiosken er det ikke noe å få kjøpt, men ukebladene som er utstilt minner oss om ei tid, da jernbanestasjonen var midtpunktet og treffstedet i bygder og tettsteder. Nyhetene kom langsom fram via den sladrete ukepressen og via folk som ferdes fra og til jernbanestasjonen.

Krøderen stasjon byr også på et museum, der både gamle lok andre gjenstander fra jernbanehistorien kan studeres. For små og store gir modelljernbanen i den mørke og gamle lokstallen utløp for fantasien.

Et av pakketilbudene sist søndag var en tur med veteranbuss over skogen til Sigdal museum. Den svenske Scandia-Vabis fra 1960 med høyreratt brakte oss til folkedans på Prestfoss. Barna fikk kjøre med hest og hoppe i høyet.

NB. Krøderbanen startet opp i siste helg i juni og vil kjøre helt til siste helg i august.

Den 26 km lange Krøderbanen mellom Vikersund og Krøderen ble åpnet i 1872. Den ble nedlagt i 1985. I 1987 vedtok Stortinget å bevare banen for ettertiden som en museumsjernbane. Hver søndag kjøres det altså veterantog med damplokomotiv og teakvogner.
I fjor var det 100 år siden Bergensbanen gikk over Krøderen det vil si til Gulsvik og så med dampbåt til Krøderen ned til Krøderen brygge. Så gikk reisen videre med Krøderbanen til Christiania.

Ola Ingvoldstad, som har vært sjef for Krøderbanen slutter til høsten. Ny sjef blir Ellen Sletvold fra Orkdal i Sør-Trøndelag. Hun har vært ansatt som konservator og museumsfaglig leder for Orkla Industrimuseum som omfatter Thamshavnsbanen ved Løkken Verk.

Les mer her:

www.kroderbanen.museum.no

www.njk.no/kroderbanen

Norsk Jernbaneklubb (NJK) har lokalavdelinger i Bergen, mjøsbyene, Oslo og omegn, Raumabanen, Rogaland, Telemark, Trøndelag og Østfold.
NJK tilbyr togreiser på hele det nasjonale jernbanenettet, med blant annet kulinariske reiser i Oslo og omegn og i Bergensområdet.
Norsk Jernbaneklubb disponerer hele 2 000 tonn lokomotiv. 1 400 tonn finner vi på Krøderbanen

Les mer om NJK her:

www.njk.no

Les mer her om du ønsker en oversikt over museumsjernbaner i Norge:

http://no.wikipedia.org/wiki/Kategori:Museumsjernbaner_i_Norge

1/25 (resized_DSC_0870.jpg)
2/25 (resized_DSC_0873.jpg)
3/25 (resized_DSC_0874.jpg)
4/25 (resized_DSC_0876.jpg)
5/25 (resized_DSC_0878.jpg)
6/25 (resized_DSC_0888.jpg)
7/25 (resized_DSC_0894.jpg)
8/25 (resized_DSC_0898.jpg)
9/25 (resized_DSC_0901.jpg)
10/25 (resized_DSC_0904.jpg)
11/25 (resized_DSC_0909.jpg)
12/25 (resized_DSC_0911.jpg)
13/25 (resized_DSC_0912.jpg)
14/25 (resized_DSC_0914.jpg)
15/25 (resized_DSC_0919.jpg)
16/25 (resized_DSC_0920.jpg)
17/25 (resized_DSC_0924.jpg)
18/25 (resized_DSC_0925.jpg)
19/25 (resized_DSC_0928.jpg)
20/25 (resized_DSC_0938.jpg)
21/25 (resized_DSC_0956.jpg)
22/25 (resized_DSC_0959.jpg)
23/25 (resized_DSC_1040.jpg)
24/25 (resized_DSC_1042.jpg)
25/25 (resized_Øyvind_m_passasjerer.jpg)
Forrige artikkel:Ett år etter MangfoldsåretNeste artikkel:- Fikk brukt fysikken
Flere artikler

2024 Sylling Hardcode