Vegvesenet: Fartsmålingene er ikke nøyaktige
Det er umulig å få til helt nøyaktige målinger, men effekten av tavlene er god, sier Vegvesenet.
På anmodning har Vegvesenet kommentert Liernetts artikkel om fartsmålingene ved Regnbuebroen på Lierskogen. Her er svaret fra Jan Wamstad i Vegvesenet Region Sør:
Vi vet at fartsmålingen på E18 ikke er 100% riktig. Det er umulig å få helt nøyaktige målinger med induktive sløyfer i vegbanen, slik det gjøres her. Det er heller ikke hensikten med disse målingene. Vi vet at bl.a. større kjøretøy med henger kan bli feilmålt på grunn av bl.a. draget mellom bil og henger ikke alltid registreres likt inn og ut av systemet.
Vi fortar med jevne mellomrom test av systemet med nøyaktige GPS-utstyr og med våre kalibrerte registreringsbiler. Disse testene viser at måling i venstre felt er tilnærmet korrekt, mens høyre felt kan vise 1,5 - 2km/t feil.
Skal tavlene sjekkes er det viktig å vite hvor kjøretøyet blir målt (ca 140 m før tavlene). Det er også helt avgjørende at det holdes jevn hastighet over målestrekningen. Også viktig at det ikke er andre kjøretøy i nærheten. Vi tester helst på sen kveldstid / natt.
At vegvesenet "lurer" trafikantene er jeg nok ikke helt enig i. Hva skulle hensikten være med det? Det er over 20 000 kjøretøy som passerer under tavlene i retning Oslo i døgnet. Tilbakemeldingene til oss kommer først når tavlene av en eller annen grunn er ute av drift. Minimalt med henvendelser angående selve visningen.
Kan også nevne at effekten av slike fartsvisningstavler er god. Mange trenger en liten påminnelse om egen hastighet i forhold til fartsgrensen på stedet.