Noen er født heldige.
Her om dagen hadde jeg flaks. Telefonen ringte og en stemme i den andre enden fortalte meg at jeg hadde vunnet. Endelig var det min tur!
Han ringte fra Astma og allergiforbundet, og det store hadde skjedd (det var det han sa) – jeg hadde blitt trukket ut som heldig vinner. Hva hadde jeg vunnet? Jeg hadde vunnet muligheten til å kjøpe 12 lodd.
Slike telefonselgere må ha en utakknemlig jobb. Jeg ble i alle fall lettere irritert, og ba om å få vite hvem som ringte. Det fikk jeg ikke vite, men nummeret han ringte fra var registrert på ”Telemarketingbyrået Smart 1 AS”.
Jeg har alltid sett på Astma og allergiforbundet som et seriøst forbund, men dette var omtrent så spekulativt som mulig er. Jeg ba om å få navn, telefonnummer og et referansenummer, slik at jeg kunne vise til riktig person når jeg tok opp dette med oppdragsgiver. Det fikk jeg naturligvis ikke. Selgeren ble furten og spydig og liret av seg utsagn som -dette skulle være hyggelig, men du er tydeligvis ikke åpen for gode nyheter – Det var virkelig hyggelig å prate med deg (skuffet stemme).
Jeg har hørt at selgere opererer med manualer som gir dem argumenter skreddersydd forskjellige kundetyper. Alt i alt dreier det seg om å spille på følelser. Denne selgeren forsøkte først å få meg til å tro at jeg hadde vært heldig og skulle få en positiv overraskelse – når jeg ikke ble positivt overrasket gikk taktikken på at han var hyggelig og at jeg ikke var det. Dette er spekulativt.
Astma og allergiforbundet tar naturligvis avstand fra dette.
Vi beklager at du har hatt en dårlig opplevelse med en telefonselger som selger for et av våre TM selskaper (Smart 1)
Denne salgsmetoden er stoppet. Det er en ansatt som brukte denne metoden, som ikke er godkjent av NAAF. Han bruker ikke denne metoden mer.
Vi er meget strenge på hva som blir sagt i våre salgssamtaler. Disse selgerene er jo NAAF`s ansikt/stemme på telefonen. Det er derfor meget viktig at de opptrer redelig og seriøst. Vi følger våre selgere meget tett, og har en mann som bare reiser rundt å følger opp TM byråene, så slike tilfeller ikke skal skje. Her har det skjedd en glipp.
Vi takker deg for at du tok deg bryet å kontakte oss, slik at vi kunne få stoppet denne formen for telefonsalg.
Vi beklager hendelsen
Med vennlig hilsen
Atle Kristiansen
Markedssjef NAAF
Dette ser i utgangspunktet seriøst ut, men det henger virkelig ikke på greip. Alle telefonselgere som ringer bruker samme framgangsmåte. Dette er ikke et enkeltstående tilfelle. Telemarketingbransjen bruker alltid denne fremgangsmåten, og kunder som Astma og allergiforbundet er nødt til å være klar over det.
Dette forbundet sier de har en mann som bare reiser rundt og kontrollerer telemarketingbyråer. Dette forbundet har altså en mann i full stilling som reiser rundt for å kontrollere byråer. Byråene har trolig relativt mange prosent av omsatte lodd – hvor mange lodd skal selges for at man dekker inn lønna til en som kontrollerer de som selger, en markedssjef og gevinster? Er det mulig å tjene dette uten å manipulere kjøperen? Når man har trukket fra alt – hvor stor del av kaka går til det foreningen egentlig driver med?
På toppen av det hele mottok Atle Kristiansen denne mailen i går kveld klokka 22.00 – svaret kom i dag morges 9.30, i mellomtiden har den heltidsansatte kontrolløren sjekket rutinene, avdekket feilen, gitt den aktuelle selgeren nye instrukser og meldt tilbake til sin sjef som svarte meg. Selgeren ringte meg på lørdag, og var i tillegg på jobb i morges før halv ti – jobber han netter, helger og hverdager?
Min oppfordring er å boikotte alle foreninger og selskaper som bruker slike metoder. Jeg kommer aldri til å stille opp med ei krone til astma og allergiforbundet, selv om jeg er allergisk. Takke meg til de som selger avisabonnementer, de forteller i hvert fall at de selger og hva de selger.
Hvorfor ikke bare reservere seg mot telefonsalg?, spør sikkert du. Glimrende ide, det gjorde jeg for 2 år siden.