Sex og jenter
Har likestillingskvinnene fra 60- og 70-tallet fostret en misforstått frigjort jentegenerasjon? spør Tonje Evju i ukens petit.
Har likestillingskvinnene fra 60- og 70-tallet fostret en misforstått frigjort jentegenerasjon? En jentegenerasjon som uten skrupler legger ut puppebilder på nettet og ber om poengscore. (ref. nettsted: deiligst.no)
På 70-tallet kjempet kvinner om likestilling. I dag kjemper døtrene om posisjoner. På 70-tallet kjempet kvinner om rett til å mene. I dag kjemper døtrene om å bli sett.
Dette gjelder ikke bare unge kvinner, men også menn, at posisjoner kan oppnås gjennom seksualisert adferd. Jeg kan eksemplifisere dette med realityserien "Paradise Hotell", hvor de som hadde sex på tv – ”vant posisjonen”. Men hva er denne posisjonen verdt?
Hva er årsaken til at jenter søker oppmerksomhet og posisjon på utseende (sex) og ikke prestasjoner? Jeg har ikke svaret, men jeg tror at media kan være en årsaksforklaring. Sex selger - uten tvil. Derfor blir informasjon om seksualitet pornografisert. Trekant på NRK dro jo vanvittig med seere. Uten tvil er ordet sex en vinner for å selge aviser. Det betyr at det er lett å bli sett og få en posisjon om fokuset er sex.
Men er det slik at denne posisjonen gir jobb? Jeg tror ikke at det gis positiv poengscore hos arbeidsgiverne at man ligger ute på deiligst.no. Dagens Næringsliv sa noe om at det er lov å være både smart og feminin.
Jeg mener ikke at likestillingskvinnene skal påta seg all skyld. Det var skrevet for å provosere, men jeg mener at vi har et ansvar for å gi døtrene våre nok selvtillitt til å gjøre de riktige valgene. Vi skal lære jentene å ta vare på seg selv og sine medsøstre.
Dagens jentegenerasjon er faktisk smarte – og smartere enn før! Hold fokus på prestasjon!
"Dum og deilig juba juba", sang Knutsen og Ludvigsen. Det er ikke en tekst som passer for dagens jentegenerasjon.