Om Nidar, det onde, det gode og en tviler fra Sylling
Vi skrev en tid tilbake om Nidar som begynte å selge julemarsipan i oktober. Nidar svarte at de ikke gjorde dette for profitt, men for å hjelpa alle marsipanelskere som ikke kunne vente til jul. - Vi bygger opp forventningene til jul, vel nå er det bare å glede seg til påske.
Det ondes problem
Jeg klarer aldri ÃÂ¥ holde rede pÃÂ¥ nÃÂ¥r pÃÂ¥ska kommer i slutten av mars, og nÃÂ¥r den kommer i begynnelsen av april. I følge Nidar begynner den i februar. Som vanlig er det liten sammenheng mellom sjokoladegigantens høytidestolking og ferieplanen min.
Nidar er langt fra verst. I ølhylla pÃÂ¥ liertoppen kan du nÃÂ¥ kjøpe bÃÂ¥de oktoberøl, juleøl og pÃÂ¥skeøl. Jeg pÃÂ¥stÃÂ¥r at ingen av dem hører hjemme der i februar. I større grad gÃÂ¥r vi mot et samfunn der handelsstanden tillater seg ÃÂ¥ harselere med høytidene vÃÂ¥re.
Etter at Thorvald tillot seg ÃÂ¥ tvile pÃÂ¥ om det finnes en allmektig gud har han fÃÂ¥tt mye pepper fra kirkens menn og kvinner. Dette finner de tydelig mer problematisk enn at noen slÃÂ¥r sølvmynt pÃÂ¥ kristne høytider og pÃÂ¥ det viset utarmer hele tradisjonen. Bibelen forteller om tvilere, og legger ikke skjul pÃÂ¥ hva Mesteren mente om dem. Han gikk sammen med dem uten noe om og men. Luther hadde forøvrig noen tanker om dem som prøvde ÃÂ¥ tjene penger pÃÂ¥ folks barnetro. Dette er vel ikke mer enn hva man kan vente nÃÂ¥r religion selges pÃÂ¥ tv-shop og Satan lever mest i dem som liker folk av eget kjønn. Selektiv tolking av et generelt godt budskap kaller jeg det - uten pÃÂ¥ noen mÃÂ¥te ÃÂ¥ skjære alle over en kam av den grunn.
Mange mener at dagens helter verken er diktere eller idrettsmenn. Jappene har tatt over rollen som forbilder. Thorvald er ingen jappe. Hans synd er at han torde ÃÂ¥ offentlig si seg usikker pÃÂ¥ egen tro, selv om han i praksis har gjort sin del av gode gjerninger ââ¬â bÃÂ¥de i og utenfor kirken. De som selger budskapet skruppelløst i tide og utide slipper unna ââ¬â som vanlig. Jeg kunne lett ramse opp eksempler pÃÂ¥ dette fra kirkens 2000 ÃÂ¥r lange historie ââ¬â intet er nytt i Paradis.
Moral og etikk er noe slikt som samfunnets uskrevne lover. Det er ikke sÃÂ¥ lett ÃÂ¥ se disse i dag. Tilsynelatende er essensen at man skal tenke rene tanker, bidra til ÃÂ¥ opprettholde handelsbalansen, lÃÂ¥ne 3 ganger brutto ÃÂ¥rsinntekt, ikke si at man ikke er sikker pÃÂ¥ hva man tror og mener ââ¬â og for øvrig kan man gjøre hva man vil. Jeg tror ikke jeg vil fÃÂ¥ gjort opp mitt regnskap som noe spesielt ondt eller godt menneske. Jeg er like dum, tvilende og egoistisk som min neste.
Men nÃÂ¥r det kommer til hyklere, da steiler jeg. Jeg tror ikke det er en rekke marsipanelskere som krever at storkapitalen skal bygge opp stemningen mot de store høytider. Jeg tviler pÃÂ¥ om Nidar og Ringnes (les Carlsberg) selger produkter relatert til kristne høytider av noen annen ÃÂ¥rsak enn profitt. Jeg nekter ÃÂ¥ tro at det er verre ÃÂ¥ la barn se voksne nyte alkohol under et idrettsarrangement ââ¬â enn at jula og pÃÂ¥sken blir koblet opp mot øl og penger.