Livsfarlig overgang
Dette er vel en av grunnene til at barn og ungdom blir kjørt til og fra trening på Stoppen -
Liungen IF benytter Lier stadion sammen med Sparta/Bragerøen IL. Det er ikke ganske forståelig at parkeringsplassen for an garderobeanleggene er velfylt i forbindelse med treninger og kamper.
Et stort antall av Liungens IF s unge fotballspillere er bosatt i Frognerlia og i Lierbyen. Distansen er nokså kort fra Frognerlia og nokså overkommelig for en brukbart trent fotballspiller. Det er relativt trygt å sykle fra Lierbyen og opp til svingen, der sykkelveien tar av til Frognerlia. Men derfra og mot svingen, ned mot avkjøring Vivelstadkjøring gjør sykkelturen farefull på grunn av den manglende sykkelveien. (se bilder).
Til Stoppen er det mulig å ta til høyre og sykle gjennom boligfeltet (ikke synlig på ingressbildet, men vises på et av bildene under) . Deretter krysser man veien til Vivelstad og kommer inn på sykkelveien mot Stoppen. Det oppbygde fotgjengerfetlet. som er godt merket, tilfredsstiller nok kravet til trafikksikkerhet.
Men tilbakebaketuren er ikke særlig trygg -
Her bør syklistene velge å ta av ved Vivelstadbekken ved busstopp - i stedet for å krysse veien. Men hva gjør syklistene?
Ukjente syklister lurer vel på hvor de havner -
Til høyre eller til venstre?
Tja, syklistene krysser vel forhåpentligsvis Vivelstadveien og sykler opp veien gjennom boligfeltet til venstre - ikke imponrende godt merket, da Liernett syklet her.
På vei ut fra boligfeltet er det livsfarlig å krysse veien for en syklist. Med en fartsgrense på 60 km/t kan man lett bli kjørt ned om han velger å sykle på rett side mot Frognerlia og Lierbyen og ikke velger å sykle på feil side et stykk før man krysser veien. (se bildet under også). Hvem ville ha sendt sine barn på sykkel fra Lierbyen eller Frognerlia til trening når det finnes slike trafikkfeller?
Hva gjør kommunen?
- Vegvesenet ønsker en liste over hvilke fylkesveier som blir benyttet som skolevei til de forskjellige skolene i kommunen. Her blir det lagt inn data om antall elever på skolen, strekninger som har gangvei og dens tilstand med mer. Vi er også bedt om å komme med forslag til tiltak og en prioritering av disse. Det er Fylkeskommunen sammen med vegvesenet som vil benytte disse opplysningene til sitt videre arbeid med gjøre skoleveiene langs fylkesveiene sikrere, sier Tore Johansen i Anlegg og eiendom i Lier kommune.
- Vi har ikke kommet til prioritering enda, men må da se på bl.a. hva som er meldt inn tidligere i lignende saker. Antall skolebarn, trafikkmengde, hastighet og veikryssinger er viktige momenter her. Vår svarfrist til vegvesenet er 12. september, avslutter Tore Johansen.
NB. Liernett presiserer at det er Miljøutvalget i Lier som gir prioriterte anbefalinger overfor Vegvesenet.
Vibeke Sæterdalen ( i bakgrunnen) jobber på Vivelstad dyrepensjonat. På vei hjem for å ta bussen til Lier E-verk på tirsadga denne uka foretrakk hun å gå i grøftekanten mot busstoppen ved Grette gård.
I tillegg har MESTA levd opp til uttrykket NESTA (ironisk benevnelse brukt på selskapet etter ikke-fullført arbeid i Trøndelag).
Hull og stygge sprekker i asfalten fra våren av, er bare delvis raparert (se noe ny asfalt i bakgrunnen på høyre side). Bilister som "kjører slalåm" mellom hullene i asfalten forårsaker ytterligere redusert trafikksikkerhet for myke trafikkanter på denne halve kilometeren.