Nettavisen Liernett ble utgitt av selskapet Liernett DA fra 1. januar 2003 til 31. desember 2012.

Liernetts rikholdige arkiv blir fra 2014 tilgjengeliggjort og driftet av Sylling Hardcode v/ Svend Asbjørn Sylling.

Redaktør:

Daglig leder:

Redaksjon og administrasjon:

longLasting: 482c24f430aaf54f50513db0be675a24

Liers merkeligste parkeringsskilt?

Ved Fosskvartalet i Lierbyen ventes det visst at man skal klatre høyt opp og forsøke å tyde retningslinjene på baksiden av et skilt. Europark benekter derimot at noe er galt.

Som kjent kommer en betydelig del av parkeringsselskapenes inntekter fra feiltolkninger av reglene, og i dag har vi et nytt eksempel på hvordan selskapene skaper usikkerhet om hva som er tillatt. For den som ikke følger reglene, venter ”kontrollavgifter” som raskt nærmer seg tusen kroner for en bagatellmessig overtredelse av det kronglete regelverket.

 

"Se standardvilkår på bakside av skilt". Den som vil forsøke å følge Eurparks anmodning, må klatre opp og balansere på det meterhøye rekkverket. Stikker man deretter hodet inn mellom skiltet og murveggen, er det mulig å se at det står noe på baksiden.

Ingen skal kunne påstå at reglene er lett tilgjengelige ved Fosskvartalet i Lierbyen, der Europark vokter parkeringen på vegne av Lier kommune. Skiltets forside er tydelig nok, men det er ikke lett å følge anmodningen ”Se standardvilkår på bakside av skilt”. Skiltet befinner seg nemlig høyt (ca. 3 meter) over bakkenivå, og det er derfor mest praktisk (men ikke uten risiko) å klatre opp på et rekkverk for å finne standardvilkårene. Baksiden av skiltet befinner seg imidlertid så nær veggen at det blir nærmest umulig å stikke inn hodet i passende leseavstand.

Vi fulgte Europarks anmodning, klatret opp og forsøkte å lese

Kanskje står det noe på baksiden som gjør at det – i motsetning til hva det var på Heggtoppen til Liernett tok saken – er greit å parkere i Lierbyen på søndager. Kanskje står det at det er forbudt. Vi vet ikke. Men vær sikker på at parkeringsvakten vet det. Det er slik uklarhet han og Europark lever av.

Europark kommenterer Liernetts artikkel:
Parkeringskontroll er ingen spøk, og derfor sendte vi artikkelen til Europark før publisering. Reaksjonen lot ikke vente på seg, og her er svaret vi fikk fra Europarks kommunikasjonsdirektør:

Ja, dette ønsker vi å kommentere siden vi ikke kjenner igjen verken EuroPark eller de lokale forholdene i Lier i denne artikkelen. Jeg tar utgangspunkt i at dette er en redaksjonell artikkel og ikke et leserinnlegg.

Dette er faktaopplysninger til de påstandene som fremkommer i teksten:

Vi forventer selvsagt ikke at kundene skal klatre opp for å kunne lese skilt. Vi har hatt disse driftsoppdragene for Lier kommune i 6 år, og det er første gang noen mener at skiltene er plassert slik at de ikke er leselige.

EuroPark er medlem av bransjeforeningen Norpark. De private parkeringsselskapene som er medlemmer av foreningen har forpliktet seg til å følge den frivillige bransjeavtalen med Forbrukerrådet. Avtalen kalles "Standardvilkår for privat parkeringsregulering" og finnes på www.parkeringsklagenemnda.no. Vilkårene fastsetter rettigheter og plikter for bilfører og parkeringsoperatør. En av forpliktelsene i bransjeavtalen er å presentere kortversjonen av disse vilkårene på skilt på parkeringsområdene. Det er dennne forbrukerinformasjonen som omtales som "endeløse paragrafer".

Det er ikke riktig at "en stor del" av EuroParks inntekter kommer fra kontrollavgifter. I 2010 kom 7,5% av vår omsetning fra kontrollavgift, mens brorparten av inntektene kommer fra betaling til billettautomater. Tallene for 2011 er ikke klare før om noen dager, men vil være på samme nivå som i 2010.

Det er ingen grunn til å skrive "kontrollavgifter" med anførselstegn: Kontrollavgift er den formelle betegnelsen på denne sanksjonen og ordet benyttes av alle berørte myndigheter. Kontrollavgifen kan heller ikke nærme seg tusen kroner når den de facto er kr 510 for Lier kommune.

Alle de skiltene vi har i Lierbyen står på 2 meter høye stolper og kan derfor ikke være 3 meter over bakkenivå. Ved Fosskvartalet har vi ingen skilt med en slik høyde og en plassering ved rekkverk som påstått i teksten. Når man så har valgt å ikke oversende til oss de tre bildene som skal illustrere artikkelen, finner vi ikke nærmere ut av dette.

Til informasjon: Parkeringsbestemmelsene gjelder ikke på søndager.

Verken EuroPark eller våre kontrollører spekulerer i å skape noen form for usikkerhet om parkeringsbestemmelsene. Alle parkeringsvakter hos oss har fast lønn som ikke påvirkes av hvor mange kontrollavgifter som skrives ut.

Vår oppfatning av artikkelen er at den er uetterrettelig, har påstander som ikke er basert på fakta og søker å skape et inntrykk av vår virksomhet som er feilaktig og entydig negativt.

Med vennlig hilsen / Best regards
Pål Gleditsch
Kommunikasjonsdirektør / Director of Communication

Liernett kommenterer svaret fra Europark:
• Det kan ikke være tvil om at skiltet står tre meter over bakkenivå og at det er et rekkverk foran, ref. bilde.

• Det er fint at informasjonsdirektøren forklarer hva det står på baksiden av skiltet, for andre kan umulig klare å lese den, selv ikke om de klatrer opp på rekkverket og stikker hodet inn mellom murveggen og skiltet.

• Ettersom det på forsiden av skiltet er en sterk anmodning om å lese teksten på baksiden, overrasker det at Europark tydeligvis mener at det ikke er nødvendig å lese det som står der.

• Det fremgår at vår artikkel at ”kontrollavgifter” gjelder parkeringsselskapene generelt. At den ved Fosskvartalet i Lierbyen ”bare” er kr. 510, tar vi til underretning.

• ”Kontrollavgiften” Europark tar inn, utgjør rundt 100 millioner kroner i året og medvirker selvsagt både til selskapets overskudd og lønnsevne.

Forrige artikkel:Toget er gåttNeste artikkel:
Kommentarer fra leserne til denne artikkelen
Mandag 9. januar 2012 13:19: Jan S.
Dette skulle Europark håndtert bedre. Dårlig dag for kommunikasjonsdirektøren? Europark må ta seg en tur til Lierbyen med gardintrapp og skrutrekker.
Mandag 9. januar 2012 14:52: Monica Sæterdalen
Er det mulig?
Tirsdag 10. januar 2012 07:12: Skuffet
Europark har vært blant de mer seriøse i bransjen, men denne saken er en ripe i lakken. Når de ikke tror at noe er galt med skiltet så gjør de vel ikke noe med det heller. Litt pinlig mener nå jeg.
Onsdag 11. januar 2012 20:10: dunk
Alle klager på parkeringsselskapene som gjør en masse feil og håndhelever reglene på de rareste måter. Men hva SVARTE med de som faktisk hyrer inn disse selskapene? Det er jo DE som er ansvarlig for slike tilstander og tillater at parkerings selskapene bare kan ture frem som de vill. I dette tilfelle er det vel da vi borgere som betaler våre såkalte "folkevalgte" til å gjøre livet surt for oss selv er det ikke?
Fredag 13. januar 2012 14:41: Løsningen?
Det beste for fremtidig refusjon av eventuelle feil bøter må da vel egentlig være å gå direkte på de som hyrer inn parkeringsseldkapet og kjøre dem for alt det er værdt slik at de strammer opp sin underleverandør for disse tjeneste. Gjør man dette hard og lenge nok skal du se at det kanskje blir bedre oppførsel fra parkeringsselskapene på sikt.
Onsdag 11. april 2012 16:40: Anders
Synes det er synd at det ihele tatt skal være nødvendig med EuroPark i Lierbyen som p.t ser utrydningstruet ut.
Onsdag 11. april 2012 17:19: Frank
Synes det var veldig morsomt at Liernett valgte å fortsette bruken av "kontrollavgift". Hehehe, godt jobbet :)
Flere artikler

2023 Sylling Hardcode