Vil ha økologisk matsenter eller -butikk
Lier kommune vil ha tiltak for å sikre at økologiske matvarer når frem til forbrukerne. Det byr på betydelige utfordringer.
Lier kommune, sammen med prosjektet Økologisk fremtid Drammensregion, har gjennomført en forundersøkelse for etablering av et Økologisk matsenter i Drammensregionen.
Forundersøkelsen er foretatt av Anders Næss på oppdrag fra Rådet for Drammensregionen og Lier kommune. Robert Svendsen i Lier kommune har vært prosjektleder. Fylkesmannen i Buskerud, Buskerud fylkeskommune og Rådet for Drammensregionen har stått for finansieringen.
Det blir blant annet foreslått å etablere en ”økobutikk” eller et økologisk matsenter i tilknytning til en allerede etablert og godt besøkt dagligvarebutikk med bredt utvalg av økologiske produkter
Det forutsettes at ”økobutikken” må drives etter forretningsmessige prinsipper som enhver annen butikk. Norgesgruppen sentralt og Meny Union Brygge lokalt vil kunne være samarbeidspartnere om et pilotprosjekt «økobutikk i butikk» som kanskje, om det blir en suksess, kan utvides til flere byer.
Synergieffekter
”Økobutikken” og den etablerte butikken vil med dette konseptet samarbeide om å øke etterspørselen og forbruk av økologiske varer til begges fordel. Lokale og regionale produsenter knyttes opp mot ”økobutikken”, både med fysiske varer og gjennom en nettbutikkløsning, fremgår det i forundersøkelsen.
Utfordringer
Selv om et samarbeid med etablerte enheter i matvarebransjen ofte blir som å la katten passe på kanarifuglen, kan det være å foretrekke fremfor å etablere et frittstående økologisk matsenter. Det viser erfaringene fra øverst i Hallingdal, der Norsk Fjellmatsenter for ikke lenge siden gikk dundrende konkurs. Og det tross en flom av både godord og kontanter fra involverte kommuner.
Det har dessverre vært gjentatte eksempler på at kvaliteten på enkelte økologiske produkter ikke engang er på høyde med ordinære varer. Når det til overmål forekommer at ikke-økologiske produkter blir markedsført som økologiske, er det lett å forstå at forbrukernes skepsis kan bli påtagelig.
Forundersøkelsens største mangel
Tross god norsk privatøkonomi er den norske forbrukeren en svikefull kunde. Mange sier de vil ha kvalitetsvarer, men lar prislappen avgjøre. Relativt proffe forretninger som for eksempel ICA har smertelig erfaring for at folk flest er mer opptatt av lav pris enn høy kvalitet. Også det er en utfordring for den som vil selge økologiske matvarer, som normalt vil koste mer enn sammenlignbare produkter. At forundersøkelsen ikke beskjeftiger seg med den problemstillingen, er kanskje dens største mangel.
Les hele forundersøkelsen her.