Det er prisverdig at Buskerudbyen forsøker å forbedre kollektivtrafikken, men det er meningsløst å bruke hundretusener på reklamekampanjer som skaper inntrykk av at forbedringene allerede er på plass og at det nå er opp til de reisende å skjerpe seg.
I en påkostet annonsekampanje gir Lier og noen andre kommuner i nedre del av Buskerud denne anbefalingen til sine innbyggere: Reis smartere, lev bedre! Men hvor lett er det å reise smartere, underforstått å redusere bilbruken?
Annonsekampanjen er ledd i et omfattende markedsføringsopplegg, som i forrige måned blant annet resulterte i en mer fargerik enn informativ åttesiders trykksak til samtlige husstander i nedre Buskerud.
'Buskerudbyen' skal visstnok få 40 000 nye innbyggere i løpet av et par tiår. Hvem som har bestemt eller ønsker det, er noe uklart. Det som er imidlertid synes vesentlig mer klart i budskapet, er at vi som bor i de berørte kommunene, må skjerpe oss kraftig før alle disse 40 000 velter innover oss.
Ettersom man vanligvis ikke bruker helsides annonser til internmeldinger, får vi gå ut fra at det gode rådet om å reise smartere er myntet på folk i sin alminnelighet. Dermed blir oppfordringen om at ”vi sammen må finne gode løsninger for fremtiden” en inspirasjon til å komme med innspill, og det gjør vi gjerne.
Den fargerike brosjyren fra Buskerudbyen gir noen eksempler på forbedringspotensialet i kollektivtrafikken. Vi ser i første omgang på to av dem:
Buskerudbyen hevder:Transportsystemet skal på en rasjonell måte, både for personer og gods, knytte det flerkjernede byområdet sammen, til Osloområdet og til utlandet.
Vi spør: Når blir det mer rasjonell persontransport til og fra Liers eneste jernbanestasjon? Det er i disse dager 38 år siden stasjonen ble tatt i bruk.
Buskerudbyen hevder:Attraktiv by- og stedsutvikling og en arealutvikling med mindre behov for biltransport er et prioritert resultatområde.
Vi spør: Hvordan er denne prioriteringen ivaretatt i forbindelse med utbyggingen av for eksempel Engersand Havn? Hvor praktisk er det å reise kollektivt fra Gullaug til videregående skoler eller kommunens eget sentrum, Lierbyen?
Vi vet selvfølgelig at Buskerudbyen beskriver tiltak som skal gjennomføres i løpet av de neste to tiårene. Nettopp derfor blir det så meningsløst å late som om forbedringene allerede er på plass og at det er de reisende som må skjerpe seg. Ja, for markedføringskampanjen er vel ikke ment for å fortelle folk hvordan de skal forholde seg i 2031?
For noen år siden ville busselskapet ha innspill om ruter. Jeg skrev et brev der jeg anbefalte at det skulle være buss forbindelse mellom togstasjonen og Lierbyen. For å komme til vår bysentrum må man, fra togstasjonen, ta to busser eller tog og buss. Med tanken på at Politiet, Biblioteket, NAV, m.m. ligger i "sentrum" burde det være en direkte forbindelse til Lierbyen fra Lier Stasjon. Er ruten direkte sparer man en ekstra tur.
mvh SCB
Onsdag 8. juni 2011 12:18: Morgan Langfeldt
Deilig å lese at noen fremdeles har et kritisk blikk på dette glamorøes luftslottet. Det lokkes med fagre løfter og store ord om en fremtid der vi \\\"alle\\\" skal kjøre kollektivt. Man legger ut lokkemat i form av millioner som virker som dette er middler som dekker kostnadene. Sannheten bak er at dette er bare smuler med tanke på kostnadene det vil ha for kommunene/fylket i fremtiden. Ingen jeg noen gang har møtt er i mot kollektivtrafikk, men det er jo en gang slik at dette ikke er mulig for alle innbyggere i en bygd på landet! Hjemme hos meg går det buss to ganger om dagen i ukedagene og ingen i helgen, men det er mulig at de mener jeg bør sykle mine 37km til jobben. Guttungen kan jo bare sitte bakpå. I min enkle verden bør det være billigere å ta kollektivt enn å bruke egen bil. Når det viser seg å ha den dobble prisen av å kjøre bil er det vel toppen av opptimisme å tro at dette vil kunne redusere biltrafikken særlig. La oss ikke leke at hele landet er en stor by. Samfunnskostnadene ved dette er astronomiske. I Buskerudbyens intensjoner ønskes det ikke vesentlig utbygging lengere enn 500 meter fra jernbanestasjonen??? Blir jo spennende å se hvordan utbyggingen skal bli i Lier hvis dette skal gjelde. Blir jo latterlig når det fra statlige organer vurderes å fjerne Lier stasjon! Tror det er viktig med et edruelig forhold til kollektivsatsningen i kommuner med til dels spredt bebyggelse. Alle er positive til kollektivtransport, men Buskerudbyen går så altfor langt.
Fredag 10. juni 2011 09:58: Anders Nerdrum
Her er jo løsningen såre enkel:
Alle Liers innbyggere flytter til de nye overprisede og små leilighetene som kommer på Lierstranda og alle innflyttere til kommunen blir bedt om å bo der også. Mulig vi kan la en liten gjeng fortsette å bo på Tranby/Gjellebekk dersom de kan bevise at de pendler med "ekspressbussen" som bruker nærmere 1 time fra Lier til Oslo. Resten av kommunen opparbeides til dyrket mark for bønder som kjører med miljødiesel! Case closed?
Mandag 3. oktober 2011 17:54: Mille Hansen
Kollektivtilbudet eller "tilbudet" som finnes i Lier gir en følelse av å befinne seg i ytre hedmark med innbyggertall på 2 familier og 3 ulver... Er det mulig at et nytt boligfelt som skal huse flere hundre familier ikke en gang har kollektivmulighet til Lier stasjon. På "idylliske" Engersand Havn er alle avhengige av bil for å komme seg til stasjonen dersom det er en halvmeter nysne - og ikke alle er så spreke at sykkel egner seg spesielt godt. Når man så faktisk har satt seg i bilen på vei hjem fra toget, så må man enten ta en rundtur via rundkjøringen ved Amtmannssvingen / jobbe på ukurante tider / eller kaste seg utpå veien med livet som innsats etter å ha stått i flere minutter i kø med utålmodige kamikasebilister som står på hornet bak. Samme situasjon er det når man om morgenen/ettermiddagen skal ut på veien til stasjonen... Herlige grønne Lier!!