Stadig dårligere kollektivtilbud
- I Lier blir det stadig vanskeligere å benytte kollektiv kommunikasjon, sier Lier Frps formann Lars Haugen.
For den sittende regjeringen er det et selvstendig mål å reduseres enkeltmenneskets bilbruk. Regjeringen skryter videre av at det tilrettelegges for bruk av kollektivtransport. I Lier opplever innbyggerne stadig at det blir vanskeligere å benytte kollektiv kommunikasjon. I mars opplevde pendlerne til Oslo at busstilbudet plutselig ble dårligere.
I ca. et år har det pågått anleggsarbeider på Lier stasjon. Det er brukt ca. 50 millioner på å forlenge perrongen med et titalls meter. Det er god grunn til å stille spørsmål dette er rett bruk av samferdselspenger i Lier. I byggeperioden har det vært parkeringskaos. Dette til stor ulempe for de reisende og for naboene. 1. november kunne DT opplyse at det heretter blir færre avganger fra Lier stasjon.
Lier kommune er beklageligvis med i Buskerudby-samarbeidet. Et av de angivelige hensiktene med dette samarbeidet er samordning og bedring av samferdselsplanleggingen. På tross av at Buskerudbyen i 2011 brukte over 10 millioner på utredninger for blant annet å bedre samferdselspolitikken, er man altså ikke i stand til å forhindre fadeser av den typen DT kunne fortelle om 1. november. Når det gjelder å finne frem til kreative argumenter for innføring av bompenger for bruk av privatbil, er det derimot ingen grenser for hva Buskerudbyen produserer.
Lier FRP frykter at de to ovennevnte eksemplene bare er en forsmak på hva Buskerudbyen kan føre til av vansker i dagliglivet for folk flest i Lier. En eventuell rød-grønn seier i 2013, vil virkelig sette fart i denne negative kreativiteten.
Avslutningsvis vil vi minne om statsminister Jens Stoltenberg’s greie uttalelse om at de fleste bor i sykkelavstand til jobben.
Lars Haugen, Leder Lier FRP
Liernett skrev nylig om det reduserte togtilbudet.