Irriterte renholdere sier nei til konkurranseutsetting
- Noen som har en svak fornemmelse av at det er penger å spare, setter renholdernes arbeidsplasser på spill. Slik kommenteres formannskapets innstilling til kommunestyret om konkurranseutsetting av renhold.
Kommunen er ingen lønnsleder, og renholderne er blant de lavest betalte i kommunen. Når enkelte av de folkevalgte mener det er penger å spare ved å konkurranseutsette renholdet, reageres det. – Man sparer ikke noe, men får dårligere kvalitet, mener renholderne, og får støtte av Fagforbundets Astrid Isene og Knut Røssum (bildet over).
Lier kommunes renholdere lyttet til Astrid Isenes og Knut Røssums råd og synspunkter.
Nesten alle de 35 fast ansatte renholderne i Lier Drift var samlet i kantinen på Bilbo i lunsjpausen i dag. De føler at de må kjempe for arbeidsplassene sine og for anerkjennelse for vel utført arbeid. Den kampen skal de ikke tape, om vi skal tro Fagforbundets Astrid Isene og Knut Røssum, som brukte dagen før kommunestyremøtet til å gjennomgå de viktigste argumentene mot konkurranseutsetting.
Å nevne ytterligere konkurranseutsetting av renhold er som å vifte med en rød klut foran kommuneansatte, som er trygge på at de kan gjøre jobben bedre enn og like billig som private bedrifter. Formannskapets innstilling til kommunestyret om at "Renholdet av arealer i Lier kommune konkurranseutsettes innen utgangen av 2011" er derfor blitt svært dårlig mottatt. Renholderne vil gjøre det som er mulig for å få frem synspunktene sine før de folkevalgte tar stilling til saken i morgen.
Erfaringsmessig dårligere kvalitet
- De folkevalgte er våre arbeidsgivere, og forslaget avslører litt om deres holdning til egne ansatte.
- Årsaken til at noen ønsker konkurranseutsetting, er at de har en vag fornemmelse av at det er penger å spare, sier Røssum. Men erfaringen viser at det ikke er noe å spare på konkurranseutsetting, legger han til, og flere i salen nikker bekreftende.
- Konkurranseutsetting har vært forsøkt før, og ISS ble skjøvet ut på grunn av for dårlig kvalitet på arbeidet.
Samlingen i kantinen går mot slutten, og Astrid Isene og Knut Røssum har flere godord om renholdernes innsats:
- Mange av dere har tatt fagbrev, og dere har redusert sykefraværet mer enn noen annen gruppe i Lier kommune. Dere er den eneste gruppen med fraværskurve som går nedover.
Så er alt klart til morgendagens meningsytringer.
- Vi forventer et begrunnet svar fra de folkevalgte, sies det fra salen.
- Det kan jeg love deg at du aldri kommer til å få, svarer Røssum.
Brukernes interesser
Kvalitet og økonomi er hovedbegrunnelser for kommunal konkurranseutsetting av tjenester, men resultatet har ofte vært at man har nedprioritert hensynet til brukerne av tjenesten. Saken berører langt flere enn de ansatte.
Når kommunale tjenester blir satt bort til private, har det ofte vist seg at det offentlige ikke lenger påtar seg ansvaret overfor brukerne for ytelsene. Dette gir seg for eksempel utslag som at den ansvarlige enheten i kommunen ikke vil motta klager, men henviser til tjenesteyteren.
(Oppdatert 2010-11-29, 18:50)